Z bajką bezpieczniej
Katowicka Straż Miejska realizuje autorski program profilaktyczny "Z bajką bezpieczniej", który jest częścią Miejskiego Programu „Bezpieczne Dziecko – Przyjaciel Sznupka”. Program adresowany jest do dzieci przedszkolnych oraz najmłodszych uczniów szkół podstawowych z etapu zintegrowanej edukacji i ma na celu kształtowanie umiejętności poprawnych zachowań prospołecznych, kształtowanie czujności dzieci wobec sytuacji nowych i nieznanych oraz budowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach społecznych opartych na manipulacji i fałszu.
Podstawowym środkiem dydaktycznym zastosowanym w programie jest zbiór bajek znanych polskich poetów, które służą jako metafora do zobrazowania różnych sytuacji, z jakimi dziecko może mieć do czynienia. W chwili obecnej strażnicy realizują treści programowe w oparciu o pięć bajek:
- Koza, kózka i wilk (A. Mickiewicz)
- problematyka: kontaktów z osobami obcymi, ograniczonego zaufania wobec nieznajomych
- relacje i więzi międzyludzkie, odpowiedzialność za innych
- Kruk i lis (I. Krasicki)
- problematyka: kontaktów z osobami obcymi, ograniczonego zaufania wobec nieznajomych
- relacje i więzi międzyludzkie, odpowiedzialność za innych
- Przyjaciele (A. Mickiewicz)
- problematyka: kontaktów z osobami obcymi, ograniczonego zaufania wobec nieznajomych
- relacje i więzi międzyludzkie, odpowiedzialność za innych
- Paweł i Gaweł (A. Fredro)
- problematyka: kontaktów interpersonalnych, zakłócania porządku publicznego; umiejętność konstruktywnego rozwiązywania konfliktów
- Przyjaciele (I. Krasicki)
- relacje i więzi międzyludzkie, problem empatii, przyjaźni i odpowiedzialności
Program „Z bajką bezpieczniej” realizowany jest w placówkach oświatowych bezpośrednio przez funkcjonariuszy Zespołu Prewencji i Profilaktyki Społecznej. Dla każdej bajki przygotowane zostały odrębne scenariusze zajęć, w których dzieci zapoznają się z ich treścią – bajki recytują aktorzy teatru Stanisława Wyspiańskiego. Najmłodsi uczestniczą aktywnie w inscenizacjach darmowych, wcielając się w role poszczególnych postaci mają znakomitą okazję przeżywania emocji, a w konsekwencji kształtowania postaw i zachowań oczekiwanych społecznie.